Hjärnforskarna Fredrik Ullén och Göran Lundborg menar att kreativt utövande ökar plasticiteten i hjärnan och detta förstärker de intellektuella krafterna och förmågan att ta till oss kunskap.
De menar vidare att de estetiska ämnen borde vara kärnämnen eftersom kreativiteten stärker människors problemlösningsförmåga inom alla områden.
Lindberg menar att vi inte bara lär med hjärnan utan med ögon, känsel, syn och kropp. Vidare förklarar Lindberg att estetiska ämnen handlar om att förbereda elever i skolan för ett kultursamhälle och inte bara för ett digitalt samhälle som kretsar kring ekonomi och andra "nyttiga" verksamheter.
https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/forskning/hjarnforskare--darfor-ar-skapandet--nodvandigt
För mig låter detta logiskt. Nu är det väldigt längesedan jag gick i skolan men när jag tänker på bildlektionerna under skoltiden, så kändes de mycket friare än de där lektionerna som jag fasade för eftersom jag hade svårt att förstå. Matte, fysik och kemi.....Jag får rysningar bara jag tänker på dessa ämnen. Men det är ju så att vi har olika intressen och jag tror också att vi har olika förutsättningar att lära oss. Vissa har lättare för de kreativa och estetiska ämnena. Andra är mer naturvetenskapligt lagda. Detta är bara mina egna amatörtankar, så det finns inget som helst belägg för det här.
Även om jag tyckte att det var kul med skapande så var jag faktiskt ganska dålig på syslöjd. Träslöjd ännu värre. Jag minns hur en gammal knarrig syslöjdsfröken tvingade mig att sprätta upp något jag hade sytt, för att det var så fult....Gissa om jag kände mig dum, då fröken inte var speciellt diskret med vad hon tyckte. Syslöjdsfröken kändes otroligt gammal, men hon kan ju knappast ha varit åttio år (vilket hon kändes som). Snarare någonstans mellan sextio och sextiofem. Men som tonåring tyckte jag att alla över trettio var gamla....😁
Kommentarer
Skicka en kommentar